Camera d’Arte

23
Set

Andy Rocchelli. Stories

STORIES – ANDY ROCCHELLI

Opening September 30th at 6 pm
Museo di Roma in Trastevere, Piazza S. Egidio 1B

The exhibition will be open from September 30th to November 15th; Tuesday – Sunday, 10 am – 8 pm.

Stories, a title that immediately points at plurality, wants to account the many ways in which Andy Rocchelli pursued the lively underlayer of reality beyond the news, retracing the complex fabric of faces, stories unwritten in the headlines.

The exhibition, set up in the newly renovated areas of fifteen-century clostrum inside Roma in Trastevere’s museum, revisits two main guidelines of Andy Rocchelli’s work between 2009 and 2014, that focused on several most relevant events of that timeframe.
On one side the Mediterranean crisis – from Italy’s immigration issue to the Arab Spring at large and the consequent movement of peoples and ideals. On the other the theme that most occupied his efforts: the consequences of URSS’ disgregation – from civil insurgences in north Caucasus to the ever-renewing identity of Russia itself, conveyed through the portraits of Russian Interiors, to the more recent events of riots in Kiev and Maidan Square, that ultimately led to Ukrania’s political stand-off and its tragic consequences.Continue Reading..

22
Set

Paola Pezzi. Cumulembi

Un gioco di opposizioni continue caratterizza l’ultima serie dei suoi lavori, l’interesse va al binomio positivo/negativo, nell’alternanza tra concavo/convesso e all’abbinamento di bianco e nero.
Da lunedì 21 settembre, fino all’8 novembre 2015, presso lo Spazio PAePA di Milano (via Alberto Mario 26/b), diretto da Giuliano e Nunzia Papalini, va in scena una mostra personale di Paola Pezzi. Un progetto espositivo dal titolo “Cumulembi”, curato da Rosella Ghezzi.

Paola Pezzi, nata a Brescia nel 1963, allieva di Luciano Fabro e Zeno Birolli all’Accademia di Brera è protagonista della scena artistica italiana con una intensa produzione iniziata nei tardi anni ottanta e mai interrotta fino ad oggi. Impiegando materiali quali matite, feltri, passamanerie, stoffa e, recentemente, la gomma e il caucciù, dà vita a strutture essenziali intessute tra loro che invadono lo spazio configurando agglomerati di matasse o complesse galassie circolari monocromatiche che si comprimono o dilatano, la cui conformazione ricorda il procedere segreto della natura.
Sculture amorfe o dalla forma “primordiale”, indefinibile. Ed è proprio la monocromia del materiale grezzo usato che evidenzia le strutture molecolari di ogni opera posta in rilievo sulla parete. Una costruzione esuberante e divertita che rimanda alla memoria dello spettatore ipotetici giochi infantili ma anche i gesti primitivi e la spontanea sapienza delle mani che accumulano, intrecciano e amalgamano tra loro gli elementi e i materiali prescelti.

Un gioco di opposizioni continue – spiega Rosella Ghezzi nel testo che introduce il catalogo – caratterizza l’ultima serie di lavori di Paola Pezzi che mette in campo nel suo percorso di ricerca nuovi elementi d’indagine….. L’attenzione si posa sulle opposizioni. Nel binomio “positivo/negativo”, dettato dall’esigenza di dare forma alla dimensione del “vuoto” che compensa e si integra con il “pieno” di strutture pre-esistenti; così il feltro Vedo nero” e il feltro bianco “Squadro”.
E nell’alternanza tra “concavo/convesso”, nei bassorilievi dei Derivati ottenuti con stratificazioni di fogli di gomma industriale che creano profondità e prominenze ritmate, accentuate dal gioco di luci e ombre. E anche nella scelta dei colori, opposti assoluti negli abbinamenti di bianco e nero, mediati dalla presenza del grigio”.Continue Reading..

21
Set

Anish Kapoor. My Red homeland

The exhibition includes 3 major sculptures from integral though distinct bodies of work in the artist’s sculptural language: voids; mirrors and the auto-generated. Rendered in pigment, steel and wax, the works epitomise Kapoor’s manipulation of matter to create a landscape and geology that is both other and sublime.

The Jewish Museum and Tolerance Center, supported by Lisson Gallery, London, will present the first solo exhibition of works by Anish Kapoor in Russia, opening on 21 September 2015 to coincide with the Moscow Biennale.

Anish Kapoor is one of the most influential artists in the world, who has changed the perception of contemporary sculpture. Born in Bombay, India, Kapoor has lived and worked in London since the 1970s. In 1990 he represented Great Britain at the Venice Biennale where he was awarded the Premio Duemila and in 1991 he won the prestigious Turner Prize. In 2009, Anish Kapoor was the first contemporary artist to have an exhibition at the Royal Academy of Arts, London.

«I am interested in sculpture that manipulates the viewer into a specific relation with both space and time. Time, on two levels; one narratively and cinematically as a matter of the passage through the work, and the other as a literal elongation of the moment. This has to do with form and colour and the propensity of colour to induce reverie. Consequently, I hope, an elongation of time. Space is as complex, the space contained in an object must be bigger than the object which contains it. My aim is to separate the object from its object-hood.» © Anish KapoorContinue Reading..

21
Set

Stefano Cerio. Chinese Fun

Le stanze dell’ex vetreria di Trastevere ospitano Chinese Fun, un progetto che Stefano Cerio (Roma, 1962) ha realizzato in Cina nel 2013, scegliendo di raccontare il Paese attraverso luoghi di divertimento di massa colti nell’attimo in cui non c’è traccia della figura umana. Spazi defunzionalizzati, nati per accogliere migliaia di persone, appaiono svuotati di senso e ritratti nella loro essenza surreale. Attraverso l’uso del banco ottico, poi, Stefano Cerio si riappropria di una lentezza ormai perduta, lontana dall’idea usuale che si ha dei parchi di divertimenti, aggiungendo un ulteriore elemento straniante.

Quello di Cerio è uno sguardo sulla modernità, trattata come natura morta, in cui le costruzioni fuori misura, coloratissime e rese ancora più imponenti dalla frontalità del punto di vista, diventano emblema del vuoto che caratterizza il presente.
La mostra si arricchisce di un ulteriore elemento grazie alla presenza di un video che offre una nuova visuale sulla realtà quotidiana della metropoli contemporanea.

Fondazione Volume
Via di San Francesco di Sales 86/88, 00165 Roma

Dal 24 settembre al 21 ottobre 2015 – prorogata fino al 4 novembre 2015
Inaugurazione: mercoledì 23 settembre 2015, ore 19:00

 

 

20
Set

Frances Richardson. Loss of object and bondage to it; Fig. 2

In this work, the artist constructed MDF supports to hold what appeared to be a draped fabric form. However, on closer inspection, the drape was found to be made of concrete canvas, a flexible concrete impregnated fabric that hardens on hydration to form a thin, concrete layer.

The third public sculpture commission for ‘Sculpture at Bermondsey Square’. ‘Loss of object and bondage to it; Fig. 2‘ is a sculpture by London-based artist Frances Richardson, whose proposal was selected from applications to VITRINE’s open call. Richardson’s sculptural practice is an inquiry into the relationship between embodied cognition of architecture and human agency.

‘Loss of object and bondage to it; Fig. 2’ is a development of the work ‘Loss of object and bondage to it’ made during a studio residency at Lubomirov-Easton in Deptford, London in January 2014. In this work, Richardson constructed MDF supports to hold what appeared to be a draped fabric form. However, on closer inspection, the drape was found to be made of concrete canvas, a flexible concrete impregnated fabric that hardens on hydration to form a thin, concrete layer. What appeared to be a relationship between a hard frame holding a soft drape was in fact a mutually-supportive relationship, with the draped forms providing strength and balance to the overall structure.

Richardson’s commission for Bermondsey Square is also made with concrete canvas, but this time it is paired with perspex, a material that has a semblance with glass and a resonance with the architecture of the site. Richardson creates structures reminiscent of remnants, suggesting a loss or absence of the original object. As with her previous work, she explores the feeling of melancholy present when a space is activated yet dormant.Continue Reading..